U presidente ucrainu Volodymyr Zelensky hà parlatu via video link da u Festival di Cannes.In u so discorsu, hà paragunatu u filmu di Charlie Chaplin "The Great Dictator" à a realità di a guerra muderna.
IHè u mo onore di parlà cun voi quì.
Signore è Signori, Cari Amici,
Vogliu cuntà una storia, è parechje storie cumincianu cù "Aghju una storia da cuntà".Ma in questu casu, a fine hè assai più impurtante chè u principiu.Ùn ci sarà micca un finale apertu à sta storia, chì eventualmente finisce una guerra di seculu.
A guerra cuminciò cù un trenu chì entrava in a stazione ("The Train Coming into the Station", 1895), l'eroi è i villani sò nati, è dopu ci hè statu un cunflittu drammaticu nantu à u screnu, è dopu a storia nantu à u screnu hè diventata realità, è i filmi. hè ghjuntu in a nostra vita, è dopu i filmi sò diventati a nostra vita.Hè per quessa chì u futuru di u mondu hè ligatu à l'industria cinematografica.
Hè a storia ch’o vogliu cuntà oghje, di sta guerra, di l’avvene di l’umanità.
I dittaturi più brutali di u 20u seculu eranu cunnisciuti per amare i filmi, ma l'eredità più impurtante di l'industria cinematografica era l'emozionante filmazione documentale di rapporti di notizie è filmi chì sfidavanu i dittatori.
U primu Festival di Cannes era programatu per u 1 di settembre di u 1939. In ogni casu, a Siconda Guerra Munniali scoppiu.Per sei anni, l'industria cinematografica era sempre in prima linea di a guerra, sempre cù l'umanità;Durante sei anni, l'industria cinematografica si batteva per a libertà, ma sfurtunatamenti si batteva ancu per l'interessi di i dittaturi.
Avà, fighjendu in daretu à sti filmi, pudemu vede cumu a libertà vince passu à passu.À a fine, u dittatore hà fiascatu in u so tentativu di cunquistà i cori è a mente.
Ci sò parechji punti chjave nantu à a strada, ma unu di i più impurtanti hè in u 1940, in questa film, ùn vede micca un villanu, vede un nimu.Ùn pare micca un eroe in tuttu, ma hè un veru eroe.
Ddu filmu, U Gran Dittatore di Charles Chaplin, ùn hà micca riesciutu à distrughje u veru dittatore, ma era l'iniziu di una industria cinematografica chì ùn hà micca pusatu, fighjulà è ignurà.L'industria cinematografica hà parlatu.Hà parlatu chì a libertà triunfarà.
Quessi sò e parolle chì risonavanu à traversu u screnu in quellu tempu, in u 1940:
"L'odiu di l'omi si dissiparà, i dittaturi mureranu, è u putere chì anu pigliatu da u populu li tornerà.Tout homme meurt, et tant que l'humanité ne périra pas, la liberté ne périra pas.(U gran dittatore, 1940)
Da tandu, parechji belli filmi sò stati fatti da quandu l'eroi di Chaplin hà parlatu.Avà ognunu pari capisce: pò cunquistà u core hè bellu, micca bruttu;Una schernu di filmu, micca un refuggiu sottu una bomba.Tutti parevanu cunvinti chì ùn ci saria una sequenza di l'orrore di a guerra tutale chì minacciava u cuntinente.
Eppuru, cum'è prima, ci sò dittaturi;Una volta, cum'è prima, a battaglia per a libertà hè stata battuta ;È sta volta, cum'è prima, l'industria ùn deve micca turnà l'ochju.
U 24 di ferraghju di u 2022, a Russia lancia una guerra totale contr'à l'Ucraina è cuntinueghja a so marchja in Europa.Chì tippu di guerra hè questu?Vogliu esse u più precisu pussibule: hè cum'è assai fili di filmi da a fine di l'ultima guerra.
A maiò parte di voi avete intesu queste linee.Nant'à u screnu, si sonu stranu.Sfurtunatamente, queste linee sò diventate realtà.
Ricurdativi?Ricurdativi di ciò chì si sonavanu quelle linee in u filmu?
"Senti l'odore?Figliolu, era napalm.Nunda altru puzza cusì.Mi piace u gasu di napalm ogni matina ... "(Apocalypse Now, 1979)
Iè, tuttu era accadutu in Ucraina quella matina.
À quattru ore di mane.U primu missile si n'andò, i colpi aerei cuminciaru, è i morti sò ghjunti à traversu a fruntiera in Ucraina.U so equipaggiu hè dipintu cù a stessa cosa cum'è una svastica - u caratteru Z.
"Tutti volenu esse più nazisti cà Hitler".(U Pianista, 2002)
Nuvelle tombe massive piene di persone torturate è assassinate sò avà truvate ogni settimana in i territorii russi è antichi.L'incursione russa hà tombu 229 zitelli.
"Sanu solu cumu tumbà !tumbà !tumbà !Hanu piantatu corpi in tutta l'Europa ... " (Roma, A cità aperta, 1945)
Tutti avete vistu ciò chì i Russi anu fattu in Bucha.Avete vistu tutti Mariupol, avete vistu tutti l'opere d'acciaio di Azov, avete vistu tutti i teatri distrutti da bombe russe.Ddu teatru, per via, era assai simili à quellu chì avete avà.I civili si sò rifuggiati da i bombardamenti in u teatru, induve a parolla "figlioli" era dipinta in grandi lettere prominenti nantu à l'asfaltu vicinu à u teatru.Ùn pudemu micca scurdà di stu teatru, perchè l'infernu ùn faria micca cusì.
"A guerra ùn hè micca l'infernu.A guerra hè guerra, l'infernu hè l'infernu.A guerra hè assai peghju di questu ".(Hospital di Campagna di l'Armata, 1972)
Più di 2 000 missili russi anu battutu l'Ucraina, arrasendu decine di cità è brusgiate paesi.
Più di mezzo milione d'Ucraini sò stati rapiti è purtati in Russia, è decine di millaie di elli sò stati arrestati in campi di cuncentrazione russi.Questi campi di cuncentrazione sò stati modellati nantu à i campi di cuncentrazione nazisti.
Nimu sà quanti di sti prigiuneri sò sopravvissuti, ma ognunu sapi quale hè rispunsevuli.
"Pensate chì u sapone pò lavà i vostri PECCATI?""(Job 9:30)
Ùn pensu micca.
Avà, a guerra più terribili dapoi a Siconda Guerra Munniali hè stata cummattata in Europa.Tuttu per via di quellu omu pusatu altu in Mosca.L'altri murìanu ogni ghjornu, è avà ancu quandu qualchissia gridava "Stop!U Tagliu!"Queste persone ùn risusciteranu più.
Allora chì sentimu da u filmu?L'industria cinematografica tacerà o parlerà ?
L'industria cinematografica starà in brama quandu tornanu i dittatori emergenu, quandu una volta torna a battaglia per a libertà, quandu una volta di più u fardelu riposa nantu à a nostra unità?
A distruzzione di e nostre cità ùn hè micca una maghjina virtuale.Parechji ucraini oghje sò diventati Guidos, pugnandu per spiegà à i so figlioli perchè si piattanu in i sotano (A vita hè bella, 1997).Parechji ucraini sò diventati Aldo.Lt. Wren: Avà avemu trincee in tutta a nostra terra (Inglourious Basterds, 2009)
Di sicuru, continueremu à luttà.Ùn avemu altra scelta chè di luttà per a libertà.È sò abbastanza sicuru chì sta volta, i dittatori falleranu di novu.
Ma tutta a schermu di u mondu liberu deve sona, cum'è in 1940. Avemu bisognu di un novu Chaplin.Avemu bisognu di pruvà una volta di più chì l'industria cinematografica ùn hè micca silenziu.
Ricurdate ciò chì sonava cum'è:
"L'avidità avvelena l'anima umana, blucca u mondu cù l'odiu, è ci guida versu a miseria è u sangue.Avemu crisciutu di più in più veloce, ma avemu chjusu in : i machini ci anu fattu più ricchi, ma più fami ;A cunniscenza ci rende pessimisti è scettichi;L'intelligenza ci rende senza cori.Pensemu troppu è sentimu troppu pocu.Avemu bisognu di l'umanità più di a machina, di a dolcezza più di l'intelligenza... À quelli chì mi ponu sente, dicu: Ùn disperate micca.L'odii di l'omi si dissiparanu, i dittaturi moriranu.
Avemu da vince sta guerra.Avemu bisognu di l'industria cinematografica per portà sta guerra à a fine, è avemu bisognu di ogni voce per cantà per a libertà.
È cum'è sempre, l'industria cinematografica deve esse u primu à parlà !
Grazie à tutti, viva l'Ucraina.
Tempu di Post: 20-May-2022